Zarządzanie czasem

Umiejętne zarządzanie czasem, czyli jak osiągać zamierzone cele…

Masz poczucie ciągłego zapracowania przy zbyt małej efektywności? Spędzasz mnóstwo czasu przed komputerem, kosztem poświęcenia czasu rodzinie czy na spotkania ze znajomym. Ciągle coś robisz, ale bez poczucia satysfakcji. Może warto pomyśleć o odpowiednim zarządzaniu czasem, aby starczyło go zarówno na obowiązki jaki i na przyjemności.

Można realizować swoje cele, marzenia i pasje, nie ujmując przy tym czasu dla rodziny czy na zwykłe przyjemności. Wypracowanie takiej umiejętności może być nieocenione w osiąganiu satysfakcji życiowej.

Oto kilka wskazówek, które mogą ułatwić zarządzanie czasem:

  1. Rozpisz sobie plan dnia. Tworzenie sobie dzienników planowania dnia to bardzo dobre narzędzie ułatwiające nam rozliczenie się z wykonanych zadań, jak również zmotywowanie się do ich zrealizowania. Spisujesz sobie listę zadań do wykonania na dany dzień, ustalając priorytety oraz w przybliżeniu czas ich realizacji, skutecznie je wypełniając. Dobrze wpisać sobie na listę nawet najdrobniejsze do zrobienia sprawy jak np. wyjście na spacer z psem, zakupy itp.
  2. Nie rozpraszaj się, unikaj pożeraczy czasu! Oczywiście w planie dnia może się też znaleźć miejsce na sprawy spontaniczne niezaplanowane.  Jednak jeśli mamy do wykonania jakieś ważne zadanie warto odsunąć od siebie wszystkie rozpraszacze, wyciszyć telefon, wyłączyć wgląd do facebooka itp. Wszystko co mogłoby Cię oderwać od pracy, niepotrzebnie ją wydłużyć lub zmniejszyć jej jakoś. Dobrze również skupić się na jednym konkretnym zadaniu niż rozpoczynać kilka spraw na raz. W ten sposób łatwiej będzie uzyskać efektywność realizowanych zadań.
  3. Planuj zakupy – idąc do sklepu warto zrobić sobie listę potrzebnych rzeczy i na nich się skupić, ponieważ spacerowanie pomiędzy półkami i przypominanie sobie czego mi brakuje może okazać się sporą stratą czasu prowadzącą ostatecznie do frustracji.
  4. Nie przygniataj się obowiązkami – deleguj zadania – robiąc plan dnia pomyśl czy wszystkie zadania, które są do wykonania musi zrobić sama czy możesz je komuś zlecić. W ten sposób możesz rozdzielić obowiązki zarówno w domu wśród najbliższych jak i w pracy. Aby członkowie rodziny chętniej włączyli się w obowiązki domowe, dobrze jest przedstawić je im np. spisując na karteczkach i dając możliwość wyboru.

Zarządzanie czasem – na co jeszcze zwracać uwagę?

  1. Nie odwlekaj spraw na potem – odkładanie wykonania zadań czy planów w czasie, sprawia że czujemy obciążenie, które nie pozwala iść na przód. Tym sposobem działasz sobie na szkodę bo przyjdzie czas, że nieodwołalnie trzeba będzie się z danym zadaniem zmierzyć poświęcając dużo więcej energii i niepotrzebnego stresu.
  2. Nie masz czasu na samorozwój, wykorzystuj każdą chwilę. Czasem wiele czasu spędzamy w kolejkach u lekarza czy w podróżach. Zamiast w tym czasie przeglądać facebooka czy przypadkowe newsy warto przeznaczyć go na podwyższenie swoich kwalifikacji dzięki kursom online czy naukę języka obcego – jest wiele dostępnych kursów z możliwością odsłuchiwania w telefonie komórkowym jadąc samochodem czy oczekując na wizyty czy spotkania. Ten czas można również wykorzystać na zaległe telefony czy odpowiadanie na wiadomości.

Pamiętaj!

Umiejętne rozporządzanie swoim czasem to cecha, która sprawdza się zarówno w pracy na wielu  stanowiskach takich jak handlowiec, sekretarka, kadrowa, pracownik administracji samorządowej, jak i w życiu prywatnym pozwalając na realizację zamierzonych celów. Zamiast w kółko powtarzać, że brakuje nam na coś czasu może warto się zdyscyplinować i wdrożyć kilka zasad zarządzania czasem.

 

 

 

 

 

25 marca 2019
© Centrum szkoleń MG-edu. Wszelkie prawa zastrzeżone.

X