Zasady redagowania pism powinien obowiązkowo znać każdy pracownik administracji czy też pracownik biurowy. Ale nie tylko w tych zawodach jest to konieczne. Każdy dorosły obywatel, który zapewne wiele razy w swoim życiu spotka się z potrzebą wytworzenia jakiegoś dokumentu do urzędu powinien zadbać o poznanie norm w redagowaniu pism. Wielu dorosłych ludzi ma problem z napisaniem logicznym i uporządkowanym
Części składowe pism według polskiej normy
Profesjonalnie zredagowane pismo zawiera ściśle określone części składowe. W Polsce obowiązuje Polska Norma (PN), która wyodrębnia następujące części składowe pisma:
- Nagłówek
- Data
- Nazwa i adres odbiorcy
- Numer pisma
- Określenie przedmiotu sprawy
- Treść
- Podpis
- Załączniki
Rozmieszczenie poszczególnych części na papierze jest uzależnione od układu graficznego jaki wybieramy do napisania pisma. Warto pamiętać, że polskie i zachodnioeuropejskie układy graficzne, znacznie różnią się miedzy sobą. Dlatego też w zależności do kogo kierujemy dane pismo, należy użyć odpowiedniego układu graficznego.
Podstawowe zasady redagowania pism urzędowych
Bez względu na to do kogo adresujemy przygotowany dokument, musimy pamiętać, że każde pismo:
- powinno być przejrzyste graficznie
- powinno zawierać wszystkie informacje niezbędne do załatwienia sprawy
- powinno zawierać odpowiednie argumenty w uzasadnieniu
- powinno być sformułowane w sposób zwięzły i ścisły
- powinno być zrozumiałe dla adresata
- powinno dotyczyć jednej sprawy
Chcąc poznać szczegółowe szczegółowo normy, zasady, formy i części składowe warto skorzystać z profesjonalnego szkolenia w tym zakresie. Polecamy kurs Redagowanie pism urzędowych w formie online. Nauka dostępna jest 24 godziny na dobę, można więc bez najmniejszych problemów pogodzić ją z codziennymi zajęciami.