Zasady redagowania pism w praktyce

Zasady redagowania pism powinien obowiązkowo znać każdy pracownik administracji czy też pracownik biurowy. Ale nie tylko w tych zawodach jest to konieczne. Każdy dorosły obywatel, który zapewne wiele razy w swoim życiu spotka się z potrzebą wytworzenia jakiegoś dokumentu do urzędu  powinien zadbać  o poznanie norm w redagowaniu pism. Wielu dorosłych ludzi ma problem z napisaniem logicznym i uporządkowanym

Części składowe pism według polskiej normy

Profesjonalnie zredagowane pismo zawiera ściśle określone części składowe. W Polsce obowiązuje Polska Norma (PN), która wyodrębnia następujące części składowe pisma:

  • Nagłówek
  • Data
  • Nazwa i adres odbiorcy
  • Numer pisma
  • Określenie przedmiotu sprawy
  • Treść
  • Podpis
  • Załączniki

Rozmieszczenie poszczególnych części na papierze jest uzależnione od układu graficznego jaki wybieramy do napisania pisma. Warto pamiętać, że polskie i zachodnioeuropejskie układy graficzne, znacznie różnią się miedzy sobą. Dlatego też w zależności do kogo kierujemy dane pismo, należy użyć odpowiedniego układu graficznego.

Podstawowe zasady redagowania pism urzędowych

Bez względu na to do kogo adresujemy przygotowany dokument, musimy pamiętać, że każde pismo:

  • powinno być przejrzyste graficznie
  • powinno zawierać wszystkie informacje niezbędne do załatwienia sprawy
  • powinno zawierać odpowiednie argumenty w uzasadnieniu
  • powinno być sformułowane w sposób zwięzły i ścisły
  • powinno być zrozumiałe dla adresata
  • powinno dotyczyć jednej sprawy

Chcąc poznać szczegółowe szczegółowo normy, zasady, formy i części składowe warto skorzystać z profesjonalnego szkolenia w tym zakresie. Polecamy kurs Redagowanie pism urzędowych w formie online. Nauka dostępna jest 24 godziny na dobę, można więc bez najmniejszych problemów pogodzić ją z codziennymi zajęciami.

16 sierpnia 2018
© Centrum szkoleń MG-edu. Wszelkie prawa zastrzeżone.

X